Este greșit să credem că piața moldovenească este detașată de lume și își urmează exclusiv propriile tendințe interne. Nu există prețuri la cereale, floarea soarelui și uleiul nerafinat de floarea soarelui, formate exclusiv de piața internă a Republicii Moldova. În ceea ce privește exportul liberalizat, prețul este dictat de piețele internaționale și producătorii de piață regionali, iar din păcate, Republica Moldova sau comercianții moldoveni nu se numără printre ei, susține grupul Trans-Oil.
Piața moldovenească este foarte strâns integrată în lanțurile de aprovizionare din regiunea Mării Negre și joacă un rol semnificativ în aceasta, în special pe piața uleiului de floarea soarelui și floarea soarelui.
În același timp, fiind un mic jucător regional, este supus multor șocuri și este susceptibil la tendințele regionale și mondiale. Același factor îi conferă însă flexibilitatea și capacitatea de a răspunde rapid la fluctuațiile piețelor cumpărătorilor, subliniază Trans-Oil.
Având în vedere dimensiunea mică a țării, volumele de producție nu doar de floarea soarelui, ci și de cereale sunt foarte volatile față de țările vecine. Republica Moldova depinde puternic de condițiile meteo, precum și de volatilitatea prețurilor pentru principalele componente ale producției (îmbunătățiri, combustibil, componente, plăți leasing pentru echipamente, material de semănat etc.).
În același timp, nu poți spune că industria nu se dezvoltă și stă pe loc. Apariția, sau mai degrabă, consolidarea de către fermele mari a fermelor mici, a dus la o abordare sistematică și la înființarea unor lanțuri logistice eficiente, achiziționarea de îngrășăminte în vrac de la producător, achiziționarea de utilaje de ultimă generație și utilizarea materialului de semănat mai rezistent la intemperii. De asemenea, până de curând, politica monetară moale a Băncii Naționale a Republicii Moldova a crescut disponibilitatea fondurilor de credit atrase pentru modernizarea echipamentelor și a contribuit la apariția unor noi capacități de depozitare mici și mijlocii, punctează grupul.
În ultimii ani, o tendință constantă de etapă, pe parcursul sezonului, vânzarea culturilor către comercianți s-a format printre agricultura mai stabilă din punct de vedere financiar. Acum zece ani, aproape întreaga recoltă a fost vândută imediat după recoltare. În prezent, agricultura folosește așa-numitul efect de contango, mai aplicabil uleiului, dar care a dovedit o oarecare eficiență și pentru semințele de floarea soarelui (mai puțin pentru cereale).
În general, efectul de contango înseamnă că floarea soarelui se scumpește pe tot parcursul sezonului, de la o lună la alta. Cel mai mic preț se stabilește la recoltă, adică la sfârșitul lunii august - începutul lunii septembrie, și crește treptat până în lunile mai-iunie a anului următor, când înapoiarea intră în vigoare - efectul contrar contango. Înapoind, prețul scade sau stă pe poziție în așteptarea unei noi recolte.
Sursa: Trans-Oil Group