STANISLAV DEMEANCIUC: Cum s-a schimbat logistica pentru importul fertilizanților

02 mai 2024
Istoria prețurilor pentru fertilizanți poate fi împărțită în 4 perioade: până la conflictul dintre Rusia și Ucraina, la început de război, în timpul războiului și urmează etapa de după războiul din țara vecină. Ne așteptăm la o altă răsturnare de situație, dar nu putem presupune ce ne așteaptă, prețurile pot scădea, dar pot și crește fulminant.
 
Se vehiculează două scenarii: 1. Ar putea Ucraina să devină furnizorul principal de îngrășăminte pentru Moldova, fabricile lor lucrează la capacitate mare și în prezent; 2. Ne putem pomeni în situația de dificit mare de îngrășăminte, explică Stanislav Demeanciuc, directorul general al companiei „Agrocenter Eurochem”, în cadrul podcastului „Agricultura Modernă”.
 
Până la război, livrările de fertilizanți se făceau toate prin intermediul transportului feroviar. Logistica pentru importul din Rusia costa în jur de 30-40 de dolari/tona. În prezent, doar pentru corabie achităm de la 50 de dolari/tona în sus.
 
Despre importul îngrășămintelor din Rusia prin intermediul transportului feroviar cred că putem uita pentru o perioadă lungă. Singurul caz în care putem aduce fertilizanții cu trenul este importul din Ucraina. În România, ecartamentul este îngust și prețurile sunt mult prea mari, mai convenabil este deja transportul pe cale maritimă sau terestră, explică directorul „Agrocenter Eurochem”.
 
Stanislav povestește că „Agrocenter Eurochem” a început să se orienteze spre transportul maritim înainte de declanșarea războiului, erau deja probleme cu tranzitul prin Ucraina. Asta i-a avantajat într-o oarecare măsură, cunoșteau procedura.
 
După izbucnirea conflictului din țara vecină, logistica s-a schimbat radical, dar și lucrul nostru. Dacă anterior noi făceam comanda și așteptam livrarea în Chișinău, de tot se ocupa producătorul, astăzi, importatorul este cel care-și organizează livrarea. Fabricile pot livra doar până în port, în cel mai bun caz. Dar, de multe ori, importatorul trebuie să găsească o companie care să-i livreze îngrășămintele în port, să le descarce, să le încarce pe corabie etc. De aici, urmează alte obstacole: trebuie să ne asigurăm că corabia va intra în România (corăbiile sub steag rusesc nu au voie să intre pe teritoriul UE), că România va primi produsul nostru, că la Giurgiulești avem cu ce să descărcăm corabia, ș.m.a., susține Stanislav.
 
Din acest motiv, după 2020 topul importatorilor de fertilizanți în Moldova s-a schimbat radical. Au rămas doar primii 2 cei mai mari jucători de pe piață: „Agrocenter Eurochem”, și „Agrostoc”. Unele companii au dispărut de pe piață, altele au rămas, dar și-au schimbat categoria de produse importate, au apărut companii noi.
 
Fertilizanții sunt un produs al bursei de valori, este un business riscant. Din momentul în care ai făcut comanda, ai achitat și până ajunge produsul în depozitul tău, din motivul prețului nestabil, poți pierde și câștiga de câteva ori. Un alt aspect: capacitatea de cumpărare a fermierilor noștri este foarte mică. Asta s-a observat anul trecut, când vânzările au scăzut și importatorii au rămas cu fertilizanții în depozit. I-au vândut anul acesta, dar prețurile sunt deja de 2-3 ori mai mici, susține Stanislav Demeanciuc.
 
Cum se formează prețul pentru fertilizanți în R. Moldova și de ce acesta nu scade odată cu cel la nivel internațional, vedeți în acest material și în podcast.
 
 
 
 
 
loading ...