VLAD VEDRAȘCO, DESPRE EXPORTURI LA PREȚURI AVANTAJOASE

24 jan 2024
Diferența mare dintre prețul produselor agricole moldovenești de la producător și cel de la raftul magazinelor UE – este o problemă dureroasă pentru producătorii noștri. Care este soluția? Cum putem obține prețuri mari la export? Cum facem ca această diferență să nu fie de 5-6-7 euro, în defavoarea producătorului local? Să lucrăm direct cu cumpărătorul final, nu prin intermediul a 2, 3 intermediari. E simplu? Nu. Iar un producător singur nu prea va reuși să obțină această performanță, susține Vlad Vedrașco, cofondatorul „Frudova”, prima companie care a exportat struguri în America și are contracte cu mai multe rețele de magazine din UE.
 

Cum oferim valoare produselor autohtone?

„Frudova” este o cooperativă de producători, avem un model de lucru funcțional și reușim să exportăm produsele împreună. Problema cu care ne confruntăm atunci când ieșim pe piața UE cu strugurii moldovenești este următoarea: nu putem aduce valoare produselor noastre. Cum putem soluționa această problemă? Cea mai mare valoare o obținem prin faptul că suntem prezenți pe raftul final, nu vindem strugurii unui intermediar, care vinde altui distribuitor și tot așa. Iată aici se pierde valoarea produsului nostru.
 
Noi, în ultimii 2 ani am reușit să ajungem pe rafturi în rețele ca Lidl, Petronca, Auchan, nu doar în România, dar și în alte țări UE. Am reușit să aducem în Moldova reprezentanții acestor companii, povestește antreprenorul.
 

Brandul vinde mai bine 

O altă problemă la care trebuie să lucreze producătorii noștri este crearea și promovarea unui brand și diferențierea produsului. Cumpărătorul trebuie să vadă marca produsului pe care-l cumpără și, în timp, aceasta trebuie să devină cunoscută, explică Vlad Vedrașco.
 
În primăvară, când am mers la o conferință în Polonia pentru a promova strugurii noștri, se întâmpla în anul 2018, la piața angro din Varșovia am întrebat unde sunt strugurii moldovenești. Mi s-a răspuns: „strugurii voștri sunt orfani”. Ce înseamnă asta? Erau puși în lăzi albe de lemn, situate undeva într-un colț, unde nu-i vedea nimeni. Asta înseamnă struguri fără identitate, fără nume. Atunci, am decis să creăm un nume pentru strugurii noștri. Le-am spus „Frudova”. La început, acest nume nu a însemnat nimic, după 4 ani de promovare, astăzi, „Frudova” înseamnă exact ceea ce vrem noi să promovăm: calitate, calibru, certificate, susține producătorul.


 

Cum obținem prețuri mai mari la export?

Un alt aspect care necesită atenție: cantități consistente și omogene. Dacă la capitolul calitate producătorii de struguri din R. Moldova și-au învățat lecția, la capitolul volume consistente și omogene – nu se întâmplă lucrurile, menționează Vlad.
 
În special anul acesta, calitatea a fost excelentă. Dar livrări de cantități consistente nu prea avem. Și nu sunt sigur că se va întâmpla în perioada următoare. Nu există modele funcționale care să adune oamenii cu misiune, scop și rezultate comune.
 
Primesc des întrebări despre prețurile prezente de pe piață. Cum reușim noi să stabilim prețuri mari? Le răspund: noi avem prețuri stabilite după un program fix încă din luna septembrie. Nu putem să-l schimbăm. Dar, dacă fac media prețurilor pentru ultimii 3 ani, eu sunt peste piață cu minim 15%. Viziunea trebuie să fie pe termen lung.
 
Consistența în livrări și respectarea angajamentelor - partenerii internaționali cer seriozitate de la acest capitol. Este dificil pentru un producător sau exportator să facă față fluctuațiilor mari de prețuri și să își mențină angajamentele. Dar angajamentul este secretul colaborărilor pe termen lung, declară producătorul.
 
Avantajele asocierii/cooperării între producătorii agricoli
Asocierea înseamnă inputuri mai ieftine, un cost de producere mai mic, contracte mai mari, cooperări pe termen lung. 
 
La nivel de marketing, în țara noastră, avem o problemă enormă. Noi nu știm să comunicăm, să ne promovăm corect produsele. Ca să faci marketing, este nevoie de bani. Pentru a aduna bani, trebuie să aduni mai mulți producători. Doar așa vom aduna bugete mari, bine targhetate pentru a promova produsele.
 
Atunci când ai o marcă comercială, un brand, când câțiva ani la rând ai livrat calitate, poți merge la cumpărător și să-i spui că majorezi prețul. O să fii înțeles și negocierile vor fi de la egal la egal, susține Vlad Vedrașco.
loading ...