Au pe bună dreptate cea mai condimentată afacere de la noi! Și asta pentru că produc cele mai exotice, picante și naturale mirodenii folosite de marii bucătari, dar și de simplele gospodine. Sunt deocamdată unici pe piață și au creat deja o strategie pentru export, piața internațională pe care își propun să o cucerească cu mixuri din ingrediente de aici, de acasă. Este vorba despre familia Bîcov din Comrat, UTA Găgăuzia, fondatoarea “Tati Lux” SRL și deținătoarea mărcii comerciale înregistrate ASW (AllSpicesWorld – Toate Condimentele lumii), care reusește să obțină arome îmbietoare și jucăușe pentru toate gusturile și capriciile gurmanzilor.
AGROMEDIA a reușit să le afle povestea și să pătrundă în esența businessului pe care îl dezvoltă de mai bine de patru ani. Acum, cea care va gestiona afacerea construită bob cu bob de capul familiei, Serghei, este fiica Iulia care a absolvit Școala Superioară de Economie din Moscova și magistratura în business internațional în Ciprul de Nord. Totul a început cu zeci de ani în urmă, când familia prepara diverse bucate și folosea condimente după bunul plac. Apoi au deschis un magazin de carne unde aveau și un compartiment separat pentru vânzarea mixurilor de mirodenii. Erau siguri că anume acest domeniu e cel pe care îl vor promova, așa că au renunțat la carne și s-au specializat în mixuri de mirodenii. S-au antrenat la diverse combinații, au solicitat opinia bucătarilor, le-au gustat, testat și au ajuns să fie recunoscuți pe piața locală.
Materie primă de import, de calitate superioară
“Facem mixuri după reţetele noastre, nu adaugăm nici sare şi nici ceva artificial. Până acum am reușit să realizăm peste 100 de combinaţii reuşite”, ne-au povestit Iulia și Serghei. Materia primă este, în mare, de import și o aduc din țări ca India, Turcia, Mexic, Guatemala. Toate ingredintele sunt certificate natural și de calitate premium. “Inițial, am lansat un produs și am verificat piața: are cineva nevoie de marfa noastră sau nu? Și ne-am dat seama că lumea îl solicită, că procură și repetat, nu doar o dată din curiozitate. Planurile noastre de viitor includ lansarea unei linii tehnologice pentru materia primă crescută în Moldova”, au menționat antreprenorii.
Ce vor usca în condiții speciale? Mărar, pătrunjel, busuioc, ceapă, ardei roșu, morcov, deci, cam tot ce cultivă moldovenii și din ce poți obține condimente pentru “mesele mari”. Gama lor cuprinde în jur de 50 de mixuri de mirodenii, dar se orientează pe solicitările pieței. La unele au renunțat, pe altele le-au inventat. Întreg procesul este manual.
“Avem o secție de producere, certificată de ANSA, produsele noastre au fost testate la laborator și deținem toate actele. A fost certificată până și tehnologia de producere – fiecare pas. Avem standardul firmei, unde este indicat fiecare proces, iar pe ambalajele originale – lista de ingrediente pe care are dreptul să o cunoască fiecare consumator. Dar proporțiile rămân secretul nostru”, ne-au povestit sincer creatorii de arome alimentare de la Comrat.
Serghei ne-a comunicat că au în prezent trei angajate, iar în anumite perioade mai oferă de muncă și altor persoane. Chiar dacă vor să automatizeze anumite procese, unele vor rămâne la stadiul manual pentru a le păstra locul de lucru persoanelor antrenate în mica lor afacere.
Peste 100 de mixuri create și gustate!
Livrează marfă către supermarketurile Metro, Kaufland, magazine specializate și restaurante.
“Pentru localurile unde se mănâncă suntem un produs solicitat, le oferim stabil condimente balansate, mixturi destul de complicate. Cele mai solicitate sunt cele pentru care, sarmale și supe, iar cel mai picant este mixul mexican Taco”, ne-a spus familia Bîcov.
Sunt aproape gata și pentru export, Iulia a participat la un seminar organizat de Asociația Europeană de Business și a elaborat o strategie pentru a ajunge pe piața internațională.
“Iată aici ar fi ideal ca toată materia primă să fie din Moldova, astfel vom susține producătorii locali și vom intra în posesia certificatelor privind proviniența materiei ce ne va oferi șansa să vindem în Europa fără dificultăți. Ar fi și un brand de țară. Chiar și ASW a fost creat în intenția de a ajunge și pe rafturile lumii. Suntem unicii producători din R. Moldova pe acest segment, concurenții noștri sunt companiile din România, Polonia”, a accentuat Iulia.
Despre profit. Îl poți obține doar dacă îți promovezi produsul și îl scoți la scară largă. Dacă stai pe loc, mai bine roade un bob de piper!
Da, să nu uităm despre preferințele moldovenilor – la Tatti Lux găsești mirodenii combinate pentru vin fiert, din cardemon, scorțișoară și anason. Bine a zis cine a zis: găgăuzii știu să impresioneze prin bucatele lor, iar familia Bîcov ne învață și pe noi cum să transformăm o simplă cină în cea mai exotică aventură chiar de pe prispa casei.