Fără investiții și eforturi nu obții rezultate. Acesta este crezul conducerii companiei "CODRU" ST, specializată în creșterea, păstrarea, prelucrarea și comercializarea fructelor, materialului săditor pomicol și viticol. Întreprinderea a fost înființată în 1992 de către antreprenorul Ion Chilianu, iar treptat a ajuns la succes prin multă perseverență din partea membrilor familiei.
"Compania a fost fondată în 1992 de către părinții mei, iar eu și sora mea suntem generația a doua. În anul 2000, tatăl meu a înțeles că pe piața locală calitatea fructelor nu este satisfăcătoare, iar după mai multe vizite în țările de vest, dar și în SUA, a decis să înființeze prima livadă super intensivă de măr. Așa a fost începutul nostru în agricultură. În acest domeniu, provocări sunt foarte multe. Prima provocare în cazul nostru a fost înțelegerea tehnologiei, căci nimeni nu avea în țară așa livezi intensive ", a precizat Mihai Chilianu, directorul companiei "Codru".
Sunt ani buni de muncă, investiții și efort, dar anume așa întreprinderea a cunoscut o ascensiune continuă, atât ca cifră de afaceri, nivel de modernizare, volum de producere, inovații aplicate, cât și integrare în lanțul valoric. Compania dispune de propria casă de ambalare a fructelor și linie de sortare a merelor. Capacitatea de păstrare este de peste 5 000 de tone, fapt ce poziționează compania ca fiind printre cele mai mari din țară. De la producerea materialului săditor și până la prelucrarea fructelor, în toate momentele se respectă tehnologii moderne. Astfel, întreprinderea a reușit să câștige încrederea nu doar a clienților locali, ci și a celor străini.
"Suntem mândri de rezultatul muncii noastre și de impactul social pe care îl creăm în localitățile unde ne desfășurăm activitatea. Oferim și altor fermieri servicii de depozitare, sortare, ambalare a fructelor, precum și material săditor și cunoștințe pentru sporirea valorii companiilor lor. În agricultură sunt multe obstacole, de exemplu sunt ani când plouă prea mult, când este secetă sau când vin înghețuri neașteptate, de asta trebuie să ai alături parteneri de încredere care pot veni în ajutor cu soluții indiferent de probleme. Trebuie să colaborezi cu întreprinderi care an de an depun efort să vină cu produse mai bune, mai noi și mai eficiente pentru cerințele fermierilor locali", a mai spus Mihai Chilianu.
Producătorul are sfaturi pentru tinerii care vor să înființeze afaceri în domeniul agriculturii.
"În primul rând trebuie să se înarmeze cu mult curaj, energie, capacitate de a risca și dorință. Cu siguranță, nimeni nu știe din start toate secretele și prin propriile greșeli vor învăța. Un sfat pe care îl putem oferi este să nu implementeze mai multe tehnologii în aceeași livadă fiindcă va fi mai greu de coordonat ", a precizat Mihai Chilianu.
Tehnologiile inovative contribuie la realizarea celor mai importante criterii de calitate în procesul de producere a culturii horticole. Anume din acest motiv, compania “Codru” ST continuă să depună efort în dezvoltarea tehnologiilor de performanță înaltă care să asigure în timp atât calitatea înaltă a produselor exportate, cât și extinderea pieței de comercializare.
“Suntem susținuți în acest sens de Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct” și programele finanțate de partenerii de dezvoltare AIPA, USAID, PNUD. Folosim tractoare moderne destinate utilizării în plantațiile pomicole și viticole, care asigură o eficiență și calitate maximă a lucrărilor mecanizate și ne ajută să obținem produse de calitate superioară pentru clienți și consumatori finali. Plantațiile sunt întreținute fitosanitar cu ajutorul stropitorilor moderne destinate exclusiv lucrărilor din livezi și vii. Aceste procese sunt foarte importante pentru prevenirea și combaterea dăunătorilor, iar calitatea stropirilor influențează și asupra nivelului de reziduuri din produsele finite – fructe. Ne mândrim cu faptul că fructele Codru ST sunt acceptate pe toate piețele internaționale și se încadrează în practic toate normele de siguranță a alimentelor la nivel mondial”, a menționat conducerea companiei.
Această istorie nu este despre câștiguri sau bani, ci despre oameni, atitudine și rezultate.