La eveniment au participat peste 100 de producători și exportatori, membri ai Asociației, parteneri de dezvoltare și reprezentanți ai autorităților publice de resort.
În deschiderea evenimentului, Președintele Asociației, domnul Vitalie Gorincioi a prezentat Raportul Consiliului de Administrare al Asociației pentru anul 2022 pe domeniul reprezentării și apărării intereselor membrilor în raport cu statul și alți actori din lanțul valoric. Potrivit domnului Gorincioi, succesul producătorilor și exportatorilor de fructe pe o piață nouă, depinde de faptul cum aceștia își îndeplinesc sarcinile de a produce rentabil, din punct de vedere economic, fructe de calitate solicitate pe piețele-țintă, în ambalajul corespunzător și la timpul potrivit; de a coopera pentru vânzări stabile și profitabile pe termen lung; de a investi bani și timp în marketing la fel cum se fac investiții în livezi, frigidere și case de ambalare.
Ulterior, Directorul Executiv Moldova Fruct, domnul Iurie Fală, a prezentat Raportul de activitate a Asociației pentru anul 2022 pe două direcții prioritare, precum:
- Accesul membrilor la cunoștințe și tehnologii noi;
- Dezvoltarea piețelor de desfacere.
Este de menționat faptul că anul 2022 a fost unul plin de provocări și cu toții am muncit în contextul războiului din Ucraina, a crizei energetice, a dificultăților de logistică, a embargoului rusesc și a secetei severe. Cu toate acestea, merită să fie scoase în evidență câteva realizări importante pentru întreg sectorul horticol. În perioada de raportare, s-au extins fie piețele, fie volumele exporturilor de fructe moldovenești. Astfel, în anul 2022 merele noastre au ajuns în 30 de țări, comparativ cu 18 destinații de export din anul 2021. De asemenea, au fost exportate 14,34 mii tone de cireșe, ceea ce constituie cu 53% mai mult decât în anul 2021. În același timp, având în vedere cererea mare, în anul 2022, suprafața livezilor de caise a continuat să crească, astfel în prezent, suprafața totală a plantațiilor de caise e cu 44% mai mare comparativ cu anul 2018. Totodată, datorită participării membrilor Asociației la expoziții internaționale, țara noastră deja este recunoscută sub brand-ul: „Moldova – un gust deosebit”.
Desigur, sunt încă multe de făcut atât pentru a depăși consecințele crizelor actuale, cât și pentru a dezvolta sustenabilitatea afacerilor din sectorul fructelor. În acest context, mizând pe susținerea eforturilor noastre din partea statului și a partenerilor de dezvoltare, ne propunem să lucrăm pe următoarele direcții:
- Creșterea productivității și competitivității sectorului prin modernizare și adaptare la schimbările climatice;
- Crearea premiselor de diversificare a destinațiilor de export și de integrare pe piețele noi și de alternativă;
- Punerea pe agenda instituțiilor de stat și a partenerilor de dezvoltare a constrângerilor și problemelor cu care se confruntă membrii Asociației.