A venit din Iordania, a deschis o afacere în R. Moldova și, cu produsele sale a cucerit piețe precum SUA și cele ale Europei. Este vorba despre Faqieh Fahar, care a deschis în țara noastră o companie de congelare a fructelor, legumelor și pomușoarelor. În 2004, și-a început activitatea de congelare, iar în 2014, s-a născut brandul Kardel, denumirea căruia a fost inspirată de inițialele numelor copiilor săi.
Chiar de la început, antreprenorul a venit cu o viziune de afaceri clară: să ofere produse congelate de înaltă calitate, realizate cu ingrediente proaspete și cu o atenție deosebită acordată procesului de producție, utilizându-se cele mai moderne tehnologii de prelucrare și congelare tip șoc existente pe piață.
Chiar dacă Rikardel a început modest, cu doar două produse - dovleac și ardei pentru umplut, portofoliul de produse s-a extins rapid, ajungând la peste 100 de opțiuni variate. De la începuturile sale modeste, într-o hală mică din comuna Hulboaca, compania a evoluat semnificativ. Astăzi, operează cu trei frigidere mari, o hală de ambalare și o hală de producție moderne. Iar în procesul de achiziționare a utilajelor de prelucrare a produselor, un suport important a fost oferit prin intermediul Programului de de Creștere a Competitivității și Internaționalizare a întreprinderilor micro, mici și mijlocii, finanțat de Guvernul Republicii Moldova și Banca Mondială, gestionat de Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA).
Unul dintre primele proiecte de care a beneficiat întreprinderea a fost prin Programul de creștere a competitivității la export și internaționalizarea IMM. Prima investiție mare, obținută prin intermediul ODA, a constituit 1,2 milioane lei și a permis achiziționarea de utilaje moderne, care au crescut eficiența și capacitatea de producție a companiei.
Acest grant a reprezentat un suport semnificativ pentru noi. Desigur, am asigurat și contribuția proprie de 50%. Am reușit să procurăm o cameră de congelare șoc și utilaj de curățare a vișinei. Camera de congelare funcționează deja de un an, iar acest lucru ne-a permis să creștem cu cel puțin 20% productivitatea și să devenim mai competitivi. Așteptăm sezonul fructelor pentru a testa noul echipament de curățare a vișinilor. Acum, avem posibilitatea să răspundem cererii crescute de pe piața externă și să explorăm noi piețe. Partenerii de peste hotare au cerințe față de volume, iar noi sperăm să le putem satisface, a relatat omul de afaceri.
De curând, întreprinderea a aplicat la un alt program de finanțare derulat de ODA pentru Retehnologizare și Eficiență Energetică a Întreprinderilor Mici și Mijlocii, prin intermediul căruia planifică procurarea utilajului de spălare a fructelor și legumelor.
De asemenea, ne dorim să dezvoltăm o direcție nouă și să introducem produse noi – să facem gemuri din fructe. Din acest motiv am apelat din nou la programul ODA și sperăm să obținem această investiție care ne va permite să procurăm linia de producere a gemurilor, a relatat din planuri antreprenorul.
Unul dintre cele mai notabile rezultate ale susținerii oferite de ODA a fost creșterea exporturilor. Prin accesul la piețele externe, Rikardel și-a consolidat poziția pe piața internațională, exportând produsele sale în țări precum România, SUA și Norvegia. Investițiile în modernizarea echipamentelor au condus la creșterea vânzărilor și a profitabilității, iar compania a devenit un exemplu de succes în sectorul alimentar moldovean.
Pe lângă impactul economic pozitiv, investițiile prin intermediul ODA au avut și unul social. Rikardel a creat 13 locuri de muncă stabile, iar sezonier oferă suplimentar peste 30 de locuri de muncă.
Cu toate acestea, drumul către succes nu a fost lipsit de provocări. Administratorul companiei recunoaște că mediul de afaceri din Moldova este încă dificil, iar accesul la finanțare este limitat. În acest context, sprijinul și susținerea oferite de către Banca Mondială prin intermediul ODA au fost binevenite pentru creșterea companiei. Cu toate acestea, el subliniază nevoia continuă de sprijin și oportunități de dezvoltare, pentru a consolida și mai mult succesul afacerilor autohtone.
Sursa: ODA