Protestele fermierilor și transportatorilor români au cauzat întreruperi ale fluxului de trafic în numeroase zone. Nu numai că aceste proteste au obstrucționat traficul, dar fermierii și transportatorii au impus și pentru scurt timp un blocaj la un punct de trecere a frontierei cu Ucraina situat în nord-estul țării. Încercând să exercite presiuni suplimentare, aceștia au încercat să împiedice accesul în portul strategic Constanța la Marea Neagră sâmbăta aceasta.
Potrivit Agriportal, solicitările protestatarilor sunt cu mai multe fațete, dar sunt centrate pe considerația ridicată a asigurărilor și accizele la motorină, precum și îngrijorările cu privire la termenele prelungite pentru primirea subvențiilor agricole. În plus, aceștia au căutat compensații pentru problemele cu care s-au confruntat din cauza condițiilor de secetă. Protestatarii solicită și îmbunătățiri tehnice pentru a atenua timpii lungi de așteptare la punctele de trecere a frontierei.
Pe lângă aceste solicitări, șoferii de camioane au exprimat cereri pentru crearea unor linii separate la punctele de trecere a frontierei și în portul Constanța. Ei propun acces separat pentru camioanele care vin din Uniunea Europeană, astfel încât să aibă cozi separate de cele care vin din afara blocului, inclusiv vehiculele din Ucraina.
Ucraina, unul dintre marii exportatori mondiali de cereale, și-a mutat atenția către porturile românești, Constanța devenind cea mai mare rută alternativă de export a Kievului. Această schimbare vine în urma invaziei pe scară largă a Rusiei din februarie 2022. Cerealele ajung în port prin diferite metode, inclusiv pe căi rutiere, calea ferată și șlepuri care traversează Dunărea.
Anul trecut, portul Constanța a reușit să livreze un volum remarcabil 36 milioane tone de cereale, marcând o creștere semnificativă de 50% față de anul precedent. Din acest total substanțial, cerealele ucrainene au reprezentat aproximativ 40%, sau 14 milioane tone.
Scene similare sunt evidente și în alte părți ale Europei. În Germania, fermierii s-au angajat într-un protest național de o săptămână împotriva reducerii subvențiilor. Circa 10.000 de persoane, 3000 de tractoare şi 2000 de camioane din întreaga ţară sunt aşteptate să ia parte la noul protest, după o săptămână în care nemulţumirile agricultorilor au crescut şi mai mult presiunea asupra coaliţiei cancelarului Olaf Scholz. Astăzi, protestul de desfășoară faimoasa Poartă Brandenburg din Berlin. Sub presiune, executivul a decis o reducere treptată pe următorii trei ani, în locul unei eliminări bruşte, aşa cum plănuise.
De asemenea, șoferii de camioane și fermierii polonezi și-au exprimat nemulțumirea prin blocarea diferitelor puncte de trecere cu Ucraina de la sfârșitul anului 2023. Cererile lor se concentrează pe restabilirea de către UE a unui sistem care să permită companiilor ucrainene să opereze în interiorul blocului.