EXPORTATORII DE FRUCTE ÎNVAȚĂ CUM SĂ SE PROMOVEZE PE PIEȚELE INTERNAȚIONALE

03 apr 2024
Astăzi a fost lansat programul de mentorat la export pentru o nouă generație de producători și exportatori de fructe din Moldova. Zece companii vor dezvolta și aplica în practică timp de 18 luni planuri individualizate de acțiuni pentru promovarea și exportul pe piețele intenționale.
 
Programul va oferi asistență individualizată și profesionistă producătorilor și exportatorilor de fructe în consolidarea exporturilor lor pe piețele internaționale, fiind organizat de Moldova Fruct cu sprijinul consolidat al Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova și Western NIS Enterprise Fund.
 


Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct:
Scopul asociației noastre este să integrăm producătorii și exportatorii în lanțurile internaționale de comerț. Participanții la programul de mentorat își vor îmbunătăți abilitățile de marketing, vor învăța cum să-și stabilească relațiile comerciale cu potențialii cumpărători, tehnici de negociere. Fiecare companie va elabora un plan de marketing pentru următorii 5-10 ani. Noi îi vom susține și îi vom încuraja să participe la târguri internaționale unde vor avea posibilitatea să interacționeze direct cu partenerii străini.
 
Fred Janssen, mentor pe export din Țările de Jos:
 
Programul nostru își propune să pregătească companiile  pentru exportul pe piețele europene, inclusiv pe aspecte legate de cerințele de calitate și analiza concurenților. Dorim să încurajăm o mentalitate de export, îndemnând trecerea de la tranzacționarea simplă la o analiză aprofundată a pieței și stabilirea de relații durabile cu importatorii.
 
Programul va oferi 8 luni de instruire individuală și de grup și 10 luni dedicate implementării planurilor de acțiune. Din 13 companii inițial selectate, 10 vor trece în etapa de elaborare a strategiei de marketing pentru compania proprie. Programul se va finaliza cu prezentarea planurilor de export și participarea în luna octombrie în cadrul unei misiuni la expoziția Fruit Attraction din Spania.


 
Dorina Tataru, administrator SRL „Dor-Fruct Group:
Suntem producători de fructe în stare proaspătă. Producem cireșe, prune și piersic plat. De 3 ani deja, piața UE este destinația unde ajung cele mai multe fructe din livada noastră. Exportăm în Polonia, Olanda, Franța, Germania. Pentru prima dată a fost mai complicat să ieșim la aceste piețe, dar, ulterior, respectând toate cerințele cumpărătorilor, ne-am adaptat. Fără certificările GLOBALG.A.P. și GRASP nu ar fi fost posibil să ieșim la piețele UE. În prezent, închiriem servicii post-recoltare, dar planificăm să achiziționăm liniile noastre de sortare, ambalare etc.
 
Moldova Fruct a implementat un program similar în perioada anilor 2019-2021. Beneficiari ai programului au fost 18 companii din sectoarele: fructe proaspete, fructe procesate și miere.
 


Adrian Cavcaliuc, administrator SRL EcoFarm – Prod:
Suntem producători și exportatori de mere, cireșe, vișine, prune. Avem stabilite relații comerciale cu țări precum Olanda, Italia, Spania, Croația, România, Germania. Este foarte important să cunoaștem bine cerințele lor în materie de ambalaj, calitate, culoare, soi etc. Lucrăm și cu intermediari, traderi internaționali, și direct cu rețelele comerciale. În Moldova, însă, este o problemă la capitolul ambalaj, este foarte puțin și nu întotdeauna cel de care avem nevoie. Din acest motiv, nu putem ieși direct pe rafturi. La capitolul soiuri, dacă vorbim despre cireșe, nu prea am avut cerințe în materie de soiuri. Mai mult se pune accent pe calitate, calibru, culoare. Europenilor le plac cireșele moldovenești. La seminar suntem prezenți pentru a ne îmbogăți cunoștințele în materie de marketing și a cunoaște și mai bine cerințele piețelor UE pentru a putea crește capacitățile noastre de producători și exportatori.
 
Moldova Fruct, împreună cu partenerii de dezvoltare, prin intermediul acestui program de mentorat își propun să contribuie la creșterea capacității de export a producătorilor de fructe din Moldova și să le ofere resursele și sprijinul necesar pentru a-și extinde exportul produselor pe piețele internaționale.
 
 
loading ...